Konferencija “Prvi posao” Banja Luka

Konferencija “Prvi posao”
Hotel “Bosna”, 26. oktobar – 27. oktobar 2017.

U okviru projekta “Bolja Parlamenti – jači demokracije”, koji sprovodi “Perpetuum mobile – Institut za razvoj mladih i zajednice” Banja Luka i uz podršku Kraljevine Nizozemske kroz program MATRA, organizirao je konferenciju na temu “prvi posao”. Učesnici konferencije, više od 70 ih je usvojio zajedničke zaključke:

– Potrebno je uspostaviti obrazac / shema prvo zaposlenje mladih ljudi na svim nivoima u BiH, da uskladi postojeće zakone, strategije i politike.

– Provesti “Reforma obrazovanja” u cilju usklađivanja obrazovanja sa potrebama tržišta rada (do promocije pozitivnih primjera poduzetništva, podsticanje preduzetništva među mladim ljudima, edukacija mladih o poduzetništvu, ne samo u teoriji nego iu praksi, uvesti praksu u svim oblicima i na svim nivoima obrazovanja)

– Razviti različite modele suradnje između institucija, organizacija civilnog društva i poduzetnika u cilju uspostavljanja veće mogućnosti za zapošljavanje mladih.

– Uspostaviti praćenje primjene postojećih politika, strategija i zakona i sankcije ukoliko se ne primjenjuju.

Izvještaj: Aleksandar Ganilović, Harun Šabanović (Predstavnici PRONI Centra za omladinski razvoj)

Aleksandar:
Svjedoci smo da mladi ljudi svakodnevno odlaze iz Bosne i Hercegovine i da je nezaposlenost jedan od glavnih razloga za to. Prema podacima CIA-a 62,8 mladih osoba u BiH je nezaposleno, a po završetku obrazovanja mladi ljudi na prvi posao čekaju i do pet godina i više.

Pored nezaposlenosti mladih, što je definitivno i najveći problem u Bosni i Hercegovini, ja bi istakao još jedan, a to je obrazovni sistem. Reforma obrazovnog sistema, počevši od osnovne škole i suštinska promjena samog teorijskog koncepta nastave, od posebnog je značaja za sve mlade ljude. Nedostatak praktične nastave je upravo taj razlog zbog kojeg su reforme zaista potrebne.

Mladi ljudi u srednjoj školi, a posebno na fakultetu koji se odnosi na društvene nauke, naučeni su na stari sistem u kojem je sasvim ispravno da se nastava izvodi na takav način da se uči isključivo teorija, dok je praksa u drugom planu. Kada se praksa desi, to je prava rijetkost i nije ni blizu dovoljno da mlada osoba stekne neke praktične vještine, na osnovu kojih će biti spremna za tržište rada po završetku obrazovanja. Pored toga što je praksa u drugom planu, stari koncept modela obrazovanja promoviše nemogućnost kritičkog mišljenja.

To znači da se ocjene na fakultetu, a i u osnovnoj i srednjoj školi uglavnom dobijaju zbog sposobnosti da student, ili učenik nauči sve žargonski rečeno od  “ a do ž “  a ako na bilo koji način argumentovano obrazložite da možda nije tako kako piše u knjizi,da jednostavno imate drugačije mišljenje automatski slijedi kazna i negativna ocjena,ili neka druga vrsta sankcije u budućnosti. Sam taj koncept obrazovnog sistema nas ne uči da kritički, ili jednostavno drugačije razmišljamo nego da naučimo u teoriji ono što nam drugi nametnu da je bitno i apsolutno ispravno, a nakon toga smo spremni za tržište rada da radimo za druge i da jednostavno slušamo naređenja i ne borimo se protiv bilo kakvih promjena u društvu. Mladi ljudi koji nisu imali iskustva sa neformalnim obrazovanjem, nemaju priliku da putem formalnog steknu neke određene praktične vještine, kako bi ne samo izrazili svoj kritički stav, nego stvorili mogućnost i pokretanja neke inicijative koja vodi do promjena.

Glavni zadatak nevladinih organizacija je da na neki način, putem neformalnog obrazovanja motivišu i ohrabre one studente, a i učenike koji žele kritički razmišljati i jednostavno biti drugačiji ili prosto rečeno aktivisti, a nemaju priliku to učiniti u školama i na fakultetima, da se pridruže na bilo koji način i da zajedničkim snagama doprinose promjenama. Da bi mladi ljudi bili uopšte spremni u smislu kompetencija za tržište rada i prvi posao po završetku  obrazovanja, koji podrazumijeva pokretanje biznisa, osnivanje ili rad u udruženju građana, ili rad za državnu ili privatnu firmu, potrebno je steći i teorijske, ali i praktične vještine. Sve dok se obrazovni sistem ne promjeni i prilagodi sistemu u većini država Evrope, mladi ljudi će biti žrtve nepravednog sistema obrazovanja, koji je bolonja samo na papiru. Veoma je važno da se nevladine organizacije udruže i da osmisle način kako da pokrenu inicijativu, koja se direktno odnosi na reforme obrazovnog sistema.

Na konferenciji “Prvi posao” učesnici iz raznih gradova su imali priliku da razgovaraju sa predstavnicima iz Parlamenta, Davor Šešić, Odbor za pitanja djece, mladih i sporta Narodne skupštine Republike Srpske, Saša Mitrović, Komisija za pitanja mladih Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine. Također su imali grupne diskusije na različite teme poput politika za prvo zaposlenje, saradnja civilnog sektora i institucija na različitim nivoima opet sa fokusom na prvo zaposlenje i usklađivanje djelovanja u sektoru za zapošljavanje mladih. Na kraju konferencije doneseni su zajednički zaključci prema kojima će se dalje raditi. Učesnici su tokom čitave konferncije pokazali veliko interesovanje za ovu temu, što je pokazala njihova aktivnost na samoj konferenciji.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email